skip to main | skip to sidebar

ABOUT ME

My Photo
azaliza
View my complete profile

SUKATAN PELAJARAN

  • Sukatan Pelajaran MPED Tingkatan 5
  • Sukatan Pelajaran MPED Tingkatan 4
  • Sukatan Pelajaran MPED

RANCANGAN PELAJARAN TAHUNAN

  • RPT MPED TINGKATAN 5 (2012)
  • RPT MPED TINGKATAN 4 (2012)

MY BLOG ARCHIVE

  • ► 2012 (45)
    • ► November (3)
    • ► October (4)
    • ► September (4)
    • ► August (5)
    • ► July (4)
    • ► June (3)
    • ► May (5)
    • ► April (4)
    • ► March (5)
    • ► February (4)
    • ► January (4)
  • ► 2011 (45)
    • ► November (3)
    • ► October (4)
    • ► September (4)
    • ► August (5)
    • ► July (5)
    • ► June (2)
    • ► May (5)
    • ► April (5)
    • ► March (4)
    • ► February (4)
    • ► January (4)
  • ► 2010 (46)
    • ► November (4)
    • ► October (5)
    • ► September (4)
    • ► August (4)
    • ► July (5)
    • ► June (1)
    • ► May (6)
    • ► April (5)
    • ► March (4)
    • ► February (4)
    • ► January (4)
  • ▼ 2009 (47)
    • ► November (4)
    • ► October (5)
    • ► September (4)
    • ► August (4)
    • ► July (4)
    • ► June (3)
    • ► May (7)
    • ► April (4)
    • ► March (4)
    • ► February (4)
    • ▼ January (4)
      • RPH MINGGU 5 (26-30 Januari 2009)
      • RPH MINGGU 4 (19-23 Januari 2009)
      • RPH MINGGU 3 (12-17 Januari 2009)
      • RPH MINGGU 2 (5-9 Januari 2009)

My Blog List

  • Selamat Datang ke SMK Serian

"pendidikan untuk semua"

Saturday, January 24, 2009

RPH MINGGU 4 (19-23 Januari 2009)


ISNIN

TARIKH 19 Januari 2009
HARI Isnin
KELAS 2A,2B,2C dan 2D
MASA 12:50 - 02:00 ptg (2A,2B,2C)
05:10 - 06:20 ptg (2D)
MATA PELAJARAN Kemahiran Teknikal
TAJUK Bab 1 : Reka Bentuk dan Penghasilan Projek
SUB TAJUK Mesin dan Proses Reka Bentuk
OBJEKTIF Supaya pelajar- pelajar dapat:
  • mengenal pasti nama dan fungsi mesin mudah alih
  • mengguna dan menyenggara mesin (ditekankan untuk penggunaan semasa melakukan kerja kursus)
  • mengenal pasti proses reka bentuk
AKTIVITI
  • Guru menerangkan nama dan fungsi mesin mudah alih
  • Guru menjelaskan penggunaan mesin mudah alih untuk kerja kursus nanti.
  • Guru menerangkan proses reka bentuk secara teori. Praktikalnya akan dilakukan semasa kerja kursus nanti.
  • Pelajar menyalin nota dan mencatat maklumat penting
ABM Papan hitam, kapur tulis, buku teks, mesin gergaji jig
NILAI Kebersihan, kerajinan, kekemasan, keselamatan
REFLEKSI Proses pengajaran dan pembelajaran dapat dijalankan dengan baik. 60% pelajar dapat mengenal pasti mesin mudah alih dan proses reka bentuk.


TARIKH 19 Januari 2009
HARI Isnin
KELAS 1N
MASA 02:00 - 03:10 ptg
MATA PELAJARAN Geografi
TAJUK Bab 1 : Kedudukan
SUB TAJUK Koordinat dan Kedudukan Relatif
OBJEKTIF Supaya pelajar- pelajar dapat:
  • menyatakan kedudukan sesuatu tempat dengan menggunakan koordinat mudah seperti lajur dan baris
  • memberi contoh kedudukan pelajar dalam kelas mengikut lajur dan baris
  • menyatakan kedudukan relatif sesuatu tempat
AKTIVITI
  • Guru menunjukkan cara menyatakan kedudukan pelajar dalam kelas mengikut lajur dan baris
  • Pelajar menentukan kedudukan masing-masing di dalam kelas mengikut lajur dan baris.
  • Pelajar menentukan kedudukan relatif sesuatu tempat seperti perpustakaan dan pusat akses dari titik rujukan yang dinyatakan oleh guru.
  • Pelajar menyalin dan mencatat maklumat penting dalam buku nota.
ABM Papan hitam, kapur tulis, buku teks
NILAI Kebersihan, bekerjasama. berusaha, berdikari
REFLEKSI Proses pengajaran dan pembelajaran dapat dijalankan dengan baik. 40% pelajar dapat menyatakan kedudukan koordinat masing-masing di dalam kelas.


SELASA

TARIKH 20 Januari 2009
HARI Selasa
KELAS 1C
MASA 02:00 - 03:10 ptg
MATA PELAJARAN Geografi
TAJUK Bab 1 : Kedudukan
SUB TAJUK Koordinat dan Kedudukan Relatif
OBJEKTIF Supaya pelajar- pelajar dapat:
  • menyatakan kedudukan sesuatu tempat dengan menggunakan koordinat mudah seperti lajur dan baris
  • memberi contoh kedudukan pelajar dalam kelas mengikut lajur dan baris
  • menyatakan kedudukan relatif sesuatu tempat
AKTIVITI
  • Guru menunjukkan cara menyatakan kedudukan pelajar dalam kelas mengikut lajur dan baris
  • Pelajar menentukan kedudukan masing-masing di dalam kelas mengikut lajur dan baris.
  • Pelajar menentukan kedudukan relatif sesuatu tempat seperti perpustakaan dan pusat akses dari titik rujukan yang dinyatakan oleh guru.
  • Pelajar menyalin dan mencatat maklumat penting dalam buku nota.
ABM Papan hitam, kapur tulis, buku teks
NILAI Kebersihan, bekerjasama. berusaha, berdikari
REFLEKSI Proses pengajaran dan pembelajaran berjalan dengan lancar.60% pelajar dapat menyatakan kedudukan masing-masing di dalam kelas.


TARIKH 20 Januari 2009
HARI Selasa
KELAS 2H
MASA 03:25 - 04:35 ptg
MATA PELAJARAN Kemahiran Teknikal
TAJUK Bab 1 : Reka Bentuk dan Penghasilan Projek
SUB TAJUK Jenis Pengikat dan Alatan Tangan
OBJEKTIF Supaya pelajar- pelajar dapat:
  • mengenal pasti jenis-jenis pengikat
  • menyatakan cara pengunaan pengikat
  • mengenal pasti nama dan fungsi alatan tangan
AKTIVITI
  • Guru menerangkan jenis pengikat dan cara penggunaannya.
  • Guru menerangkan alatan tangan dan penggunaannya
  • Pelajar menyalin nota dan mencatat maklumat penting
ABM Papan hitam, kapur tulis, buku teks, glu panas, alatan tangan (hot glue gun, pisau pemotong perspek, gandin getah dll)
NILAI Kebersihan, kerajinan, kekemasan, keselamatan
REFLEKSI Proses pengajaran dan pembelajaran dapat dijalankan dengan baik. 60% pelajar dapat mengenal pasti jenis pengikat dan alatan tangan.


RABU

TARIKH 21 Januari 2009
HARI Rabu
KELAS 2A,2B,2C
MASA 12:50 - 02:00 ptg
MATA PELAJARAN Kemahiran Teknikal
TAJUK Bab 1 : Reka Bentuk dan Penghasilan Projek
SUB TAJUK Pembinaan Projek dan Reka Bentuk Projek
OBJEKTIF Supaya pelajar- pelajar dapat:
  • mengenal pasti proses pembinaan projek
  • mengenal pasti reka bentuk projek berdasarkan kepada pernyataan masalah, perancangan, pembinaan, pengubahsuaian, dan pendokumentasian.
AKTIVITI
  • Guru menerangkan proses pembinaan reka bentuk secara teori. Praktikalnya akan dilakukan semasa kerja kursus nanti.
  • Perbincangan reka bentuk projek.
  • Pelajar menyalin nota dan mencatat maklumat penting
ABM Papan hitam, kapur tulis, buku teks
NILAI Kebersihan, kerajinan, kekemasan, kerjasama
REFLEKSI Proses pengajaran dan pembelajaran dapat dijalankan dengan baik. Pelajar diberi latihan Bab 1 (buku teks muka surat 34 dan 35) untuk dibuat semasa cuti tahun baru cina


TARIKH 21 Januari 2009
HARI Rabu
KELAS 1H dan 1N
MASA 02:00 - 03:10 ptg (1H)
05:10 - 06:20 ptg (1N)
MATA PELAJARAN Geografi
TAJUK Bab 1 : Kedudukan
SUB TAJUK Koordinat dan Kedudukan Relatif
OBJEKTIF Supaya pelajar- pelajar dapat:
  • menyatakan kedudukan sesuatu tempat dengan menggunakan koordinat mudah seperti lajur dan baris
  • memberi contoh kedudukan pelajar dalam kelas mengikut lajur dan baris
  • menyatakan kedudukan relatif sesuatu tempat
AKTIVITI
  • Guru menunjukkan cara menyatakan kedudukan pelajar dalam kelas mengikut lajur dan baris
  • Pelajar menentukan kedudukan masing-masing di dalam kelas mengikut lajur dan baris.
  • Pelajar menentukan kedudukan relatif sesuatu tempat seperti perpustakaan dan pusat akses dari titik rujukan yang dinyatakan oleh guru.
  • Pelajar menyalin dan mencatat maklumat penting dalam buku nota.
ABM Papan hitam, kapur tulis, buku teks
NILAI Kebersihan, bekerjasama. berusaha, berdikari
REFLEKSI Proses pengajaran dan pembelajaran tidak dapat dijalankan untuk kelas 1N kerana masa ini diambil untuk perhimpunan sekolah.


KHAMIS

TARIKH 22 Januari 2009
HARI Khamis
KELAS 2D
MASA 12:50 - 02:00 ptg
MATA PELAJARAN Kemahiran Teknikal
TAJUK Bab 1 : Reka Bentuk dan Penghasilan Projek
SUB TAJUK Pembinaan Projek dan Reka Bentuk Projek
OBJEKTIF Supaya pelajar- pelajar dapat:
  • mengenal pasti proses pembinaan projek
  • mengenal pasti reka bentuk projek berdasarkan kepada pernyataan masalah, perancangan, pembinaan, pengubahsuaian, dan pendokumentasian.
AKTIVITI
  • Guru menerangkan proses pembinaan reka bentuk secara teori. Praktikalnya akan dilakukan semasa kerja kursus nanti.
  • Perbincangan reka bentuk projek.
  • Pelajar menyalin nota dan mencatat maklumat penting
ABM Papan hitam, kapur tulis, buku teks
NILAI Kebersihan, kerajinan, kekemasan, kerjasama
REFLEKSI Proses pengajaran dan pembelajaran dapat dijalankan dengan baik. Pelajar diberi latihan Bab 1 (buku teks muka surat 34 dan 35) untuk dibuat semasa cuti tahun baru cina


TARIKH 22 Januari 2009
HARI Khamis
KELAS 1C
MASA 03:25 - 04:35 ptg
MATA PELAJARAN Geografi
TAJUK Bab 2 : Arah
SUB TAJUK Arah Mata Angin, Penentuan Arah, Kompas
OBJEKTIF Supaya pelajar- pelajar dapat:
  • menyatakan arah mengikut lapan arah mata angin
  • melukis lapan arah mata angin berpandukan kompas.
AKTIVITI
  • Guru menerangkan lapan arah mata angin-mata angin utama dan mata angin perantaraan.
  • Guru menunjukkan cara menyatakan arah mata angin dengan menggunakan kompas secara teori.
  • Pelajar menyalin dan mencatat maklumat penting dalam buku nota.
ABM Papan hitam, kapur tulis, buku teks
NILAI Kebersihan, bekerjasama. berusaha
REFLEKSI Proses pengajaran dan pembelajaran berjalan dengan lancar.70% pelajar dapat menyatakan arah mengikut lapan arah mata angin. Pelajar diberi latihan Bab 2 (buku teks)


JUMAAT

TARIKH 23 Januari 2009
HARI Jumaat
KELAS 2H
MASA 02:35 - 03:45 ptg
MATA PELAJARAN Kemahiran Teknikal
TAJUK Bab 1 : Reka Bentuk dan Penghasilan Projek
SUB TAJUK Mesin dan Proses Reka Bentuk
OBJEKTIF Supaya pelajar- pelajar dapat:
  • mengenal pasti nama dan fungsi mesin mudah alih
  • mengguna dan menyenggara mesin (ditekankan untuk penggunaan semasa melakukan kerja kursus)
  • mengenal pasti proses reka bentuk
AKTIVITI
  • Guru menerangkan nama dan fungsi mesin mudah alih
  • Guru menjelaskan penggunaan mesin mudah alih untuk kerja kursus nanti.
  • Guru menerangkan proses reka bentuk secara teori. Praktikalnya akan dilakukan semasa kerja kursus nanti.
  • Pelajar menyalin nota dan mencatat maklumat penting
ABM Papan hitam, kapur tulis, buku teks, mesin gergaji jig
NILAI Kebersihan, kerajinan, kekemasan, keselamatan
REFLEKSI Proses pengajaran dan pembelajaran dapat dijalankan dengan baik walaupun masa dipendekkan (02:25-03:15). 60% pelajar dapat mengenal pasti mesin mudah alih dan proses reka bentuk.


TARIKH 23 Januari 2009
HARI Jumaat
KELAS 1H
MASA 04:00 - 05:10 ptg
MATA PELAJARAN Geografi
TAJUK Bab 2 : Arah
SUB TAJUK Arah Mata Angin, Penentuan Arah, Kompas
OBJEKTIF Supaya pelajar- pelajar dapat:
  • menyatakan arah mengikut lapan arah mata angin
  • melukis lapan arah mata angin berpandukan kompas.
AKTIVITI
  • Guru menerangkan lapan arah mata angin-mata angin utama dan mata angin perantaraan.
  • Guru menunjukkan cara menyatakan arah mata angin dengan menggunakan kompas secara teori.
  • Pelajar menyalin dan mencatat maklumat penting dalam buku nota.
ABM Papan hitam, kapur tulis, buku teks
NILAI Kebersihan, bekerjasama. berusaha
REFLEKSI Proses pengajaran dan pembelajaran berjalan dengan baik walaupun masa dipendekkan (03:30-04:20).
Posted by azaliza at 15:03

0 comments:

Post a Comment

Newer Post Older Post Home
Subscribe to: Post Comments (Atom)

Blog Design by Gisele Jaquenod